Kur’an’da “iki dişi” ifadesi -2-
Kur’an’da “iki dişi
(unśeyeyn)” ifadesinin dördü bir Mekki surenin iki ayetinde, diğer ikisi
de bir Medeni surenin iki ayetinde olmak üzere toplam altı defa geçtiğini
önceki yazıda belirtmiş ve Mekki dönemde inen el-En`am suresinin “iki dişi”
ifadesinin yer aldığı iki ayetini değerlendirmiştik. Bu yazıda ise
Medine döneminde inen en-Nisâ suresinde söz konusu ifadenin yer aldığı iki
ayeti ele alacağız.
Kur’an, miras bölüşümünde önce kız çocuklarının payını
garanti altına alır. Sonra erkeklerin miras payının kız kardeşinkinin iki katı
olduğunu belirtir: “Allah size, çocuklarınız hakkında, erkeğe, iki dişi
payı (miras vermenizi) emreder. (Çocuklar) ikiden fazla kadın iseler ölenin
bıraktığının üçte ikisi onlarındır. Eğer yalnız bir kadınsa yarısı onundur.
Ölenin çocuğu varsa ana-babasından her birinin mirastan altıda bir payı vardır.
Eğer çocuğu yok da ana-babası ona vâris olmuş ise anasına üçte bir (düşer).
Eğer ölenin kardeşleri varsa anasına altıda bir (düşer. Bütün bu paylar ölenin)
yapacağı vasiyetten veya borçtan sonradır. Babalarınız ve oğullarınızdan hangisinin
size fayda bakımından daha yakın olduğunu bilemezsiniz. Bunlar Allah tarafından
konulmuş farzlardır (belirlenmiş paylardır). Şüphesiz Allah ilim ve hikmet sahibidir.”
(en-Nisâ 4/11). Ayette geçen “erkeğe (żeker), iki dişi (unśeyeyn)
payı” ifadesinde kullanılan kelimelerden anlaşılan şey, hangi yaştan olursa
olsun hiçbir erkeğin ya da kadının mirastan yoksun bırakılamayacağıdır.
Miras bırakan kişinin bir oğlu bir kızı varsa kızı bir, oğlu iki pay alır.
Miras bırakanın iki veya daha fazla kızı varsa onlar, mirasın 2/3’ünü
bölüşürler. Kalanı baba ve baba tarafından akrabalara verilir. O kişinin sadece
bir kızı varsa mirasın yarısını alır. Miras bırakanın çocukları da ana-babası
da yaşıyorsa ana-babasının her birine altıda bir miras düşer. Miras bırakanın
çocukları yoksa eşin payı çıkarıldıktan sonra annesi mirasın üçte birini alır.
Geriye kalan 2/3 miktar da babanındır. Babanın payının söylenmemesi gerek
olmadığındandır; çünkü varisi olmayanın mirasçısı anne ve babasıdır. Ölenin
kardeşleri varsa bu durumda da annesi altıda bir miras alır. Anne ve babanın
çocuk üzerinde daha fazla emeği olmasına rağmen, miras bölüşümünde vefat eden
çocuklarının çocuklarından daha az miras payı almaları, onların ömürlerinin ve
ihtiyaçlarının az, torunlarının ise çok olmasından olsa gerektir. Ayette, “Bunlar
Allah tarafından konulmuş farzlardır (belirlenmiş paylardır).” denilmesi,
bu payların günümüzde de geçerli olduğunu gösterir. Miras bölüşümü öncesi,
miras bırakan kişinin vasiyeti yerine getirilir ve borcu varsa ödenir. Önce
vasiyetin söylenmesi, borcun ödenmesine kıyasla önceliği olduğu anlamında
değildir. Vasiyet, gereğinin yerine getirilmesinin
önemine dikkat çekmek için önce belirtilmiş olabilir. Dolayısıyla kişinin, önce
borcunun olup olmadığına sonra vasiyetine bakılır. Ayette miras dağıtımı için “vasiyetten
veya borçtan sonra” denilmesi ama “vasiyetten ve borçtan sonra”
denilmemesi, hangisi varsa onun yerine getirilmesi anlamındadır. İkisi de varsa
hem borcu ödenir hem de vasiyet yerine getirilir.
Öldüğünde miras bırakacak çocuğu olmayan kimsenin
bıraktığının nasıl bölüştürüleceği şöyle açıklanmaktadır: “Senden fetva
isterler. De ki: ‘Allah, çocuğu olmayan kimsenin mirası hakkındaki hükmü şöyle
açıklıyor: Eğer çocuğu olmayan bir kimse ölür de onun bir kız kardeşi bulunursa
bıraktığının yarısı bunundur. Kız kardeş ölüp çocuğu olmazsa erkek kardeş de
ona vâris olur. Kız kardeşler iki tane olursa (erkek kardeşlerinin) bıraktığının
üçte ikisi onlarındır. Eğer erkekli kadınlı daha fazla kardeş mevcut ise
erkeğin hakkı, iki dişi payı kadardır.’ Şaşırmamanız için Allah size açıklama
yapıyor. Allah her şeyi bilmektedir.” (en-Nisâ 4/176). Ayetteki “kız
kardeş”, ana ve babası bir ya da sadece babası bir olan kardeştir ve
mirasın yarısını alır. Diğer yarısını alacak baba da vefat etmişse bu durumda
kız kardeş, mirasın tamamını alır. Ölen kız kardeş ise erkek kardeş mirasın
tamamını alır. Çocuğu olmayanın babası varsa durumun ne olacağı ayette
belirtilmemiştir. Miras bu durumda zaten babaya (o vefat etmişse dedeye vs.)
kalacağından yani mesele zaten açık olduğundan söylenmemiş olsa gerektir. Miras
alacak kız kardeşler birden fazlaysa 2/3’ünü aralarında bölüşürler. Çocuğu
olmayan kişinin mirasını alacak kardeşler kız ve erkek kardeşler ise bu durumda
erkek, kız kardeşin iki katı kadar miras alır. Allah kullarının faydasına olanı
bilmekte ve miras bölüşümünü buna göre belirlemektedir.
Görüldüğü gibi “iki dişi” ifadesinin yer aldığı
Medine döneminde inen en-Nisâ sûresinde yer alan iki ayette mirasın, varsa
borçların ödenmesi ve vasiyetin yerine getirilmesinin ardından nasıl
bölüştürüleceği konusu ele alınmış, Allah’ın ilim sahibi oluşuna ve
yaptıklarını hikmetle yaptığına, O’nun sapıtmamaları için müminlere mirasın
bölüşümünü gösterdiğine işaret edilmektedir.
12.3.2020 Haksöz Haber