Kur’an’da “iki dişi” ifadesi -1-
Kur’an’da “iki dişi
(unśeyeyn)” ifadesi dördü bir Mekki surenin iki ayetinde, diğer ikisi de
bir Medeni surenin iki ayetinde olmak üzere toplam altı defa geçmektedir.
Değerlendireceğimiz ilk ayetteki “iki dişi” ifadelerinin ikincisinin
bağlam gereği “iki dişinin”; ikinci ayetteki “iki dişi” ifadelerinin ilkinin,
bağlam gereği “iki dişiyi” ve ikincisinin de “iki dişinin” şeklindeki çevirisi
tercih edilmiştir. “Bu yazıda söz konusu ayetler, içlerinde bulundukları surelerin
iniş sırasına göre ele elınacaktır.
Haram helal kılma yetkisi Allah’ındır. İnsanlar ağız
alışkanlığıyla “O haramdır, bu helaldir.” diyemezler. Haram kılma konusunda
kesin delil gerekir: “[Ona uyanlar iddia ederler ki bazı hallerde] her iki
cinsten dört çeşit hayvan [insana yasaktır]: iki cins koyun ve keçiden her
biri. [Onlara] sor: O'nun yasakladığı, iki erkek mi yoksa iki dişi mi yahut iki
dişinin rahminde taşıdıkları mı? Bu konuda ne biliyorsanız bana söyleyin, eğer
söylediğinizde haklı iseniz!” (el-En’âm 6/143). Dişili, erkekli olmak üzere
dört çeşit hayvan; koyun, keçi, -sonraki ayette belirtildiği gibi- deve ve
inektir. Bunların erkek olanları da dişi olanları da helaldir. Ayetteki “O'nun
yasakladığı, iki erkek mi yoksa iki dişi mi yahut iki dişinin rahminde
taşıdıkları mı?” sorusu “Tabi ki bunlar haram değildir.” anlamındadır.
Allah’ın haram kılmadıklarını haram kılanlar delile
dayanmazlar. Bu konuda bilgi peygamberler aracılığıyla gelir. O halde dini
inkâr edenler, haram gördükleri şey konusunda saçmalamaktan başka bir şey
yapmazlar: “Yine deveden iki, sığırdan iki. De ki: ‘İki erkeği mi haram
kıldı yoksa iki dişiyi mi? Yoksa iki dişinin rahimlerinde bulunan yavruları mı?
Yoksa Allah size bunları emrederken siz şahit miydiniz?’ İnsanları bilgisizce
saptırmak için Allah'a karşı yalan uydurandan daha zalim kim olabilir! Allah
zalimler topluluğunu doğru yola eriştirmez.” (el-En’âm 6/144). Ayetteki “Allah'a
karşı yalan uydurandan daha zalim kim olabilir!” denilen kimseler
müşriklerdir. Onların niyetleri konusunda “İnsanları bilgisizce saptırmak
için” denilmesi, müşriklerin lider durumunda olanlarının kastedilmiş
olabileceğini akla getirmektedir. Helali haram kılmakla insan zalimlik sıfatı
kazanıyorsa bu zulme daha başka zulümleri (Allah’a şirk koşma, ahireti inkâr
vb. uydurmalar) ekleyip suçlarını katlayanların “din günü”ndeki (el-İnfitâr
82/15) hali nasıl olur? Onlara yönelik, “Allah size bunları emrederken siz
şahit miydiniz?” sorusu, delile dayanmaksızın eti yenen hayvanlar konusunda
haramlar icat etmeleri ile alay etmek içindir.
Görüldüğü gibi Mekke
döneminde inen “iki dişi (unśeyeyn)” ifadesinin yer aldığı el-En`am
suresinde yer alan iki ayette müşriklerin helal kılınan hayvanlardan bazılarını
haram kabul etmelerinin delilsizliğine, Allah’a karşı yalan uyduran kimselerin
zalim olduğuna ve onların da doğru yolu bulamayacağına işaret edilmektedir.
5.3.2020 Haksöz
Haber